Inici / Canáries / La Palma / La Deseada

Ascensió al pic La Deseada

Titular
Ascensió al pic La Deseada des de Los Canarios - Fuencaliente (Illa de La Palma - Illes Canàries).
El pic La Deseada és el punt més alt de la serralada que divideix verticalment la part sud de l'illa de La Palma. Aquesta serralada anomenada Cumbre Vieja té una longitud d'uns 5 km amb una alçada d'entre 1500 i gairebé 2000 m. Tot i el seu nom és la part més jove de l'illa, que està conformada per una successió de volcans quatre dels quals han fet erupció durant els darrers 500 anys, constituint una de les dorsals volcàniques més actives i atractives del planeta, i un paisatge inconfusible que ofereix unes vistes privilegiades d'ambdues vessants de l'illa.

Panoràmica 360º

Si no tent instal·lat el Java clica a: http://www.java.com/es/

Fitxa
Finalitza al punt de partida (circular): Sí

Fotos

Accés
Iniciem aquest recorregut des del poble de Los Canarios, al costat de l'església de Sant Antoni Abat, que es troba a 721 m sobre el nivell del mar, al final del carrer José Pons.

Descripció
Una forta rampa ens acosta a l'àrea recreativa de Fuencaliente. Seguim amunt creuant l'asfalt i passant a prop del camp de futbol, mentre el poble va quedant dessota nostre, i prenem una pista que vorejant les vinyes s'endinsa al gran bosc de pi canari. Més endavant un sender fa drecera escurçant distancies, mentre la pista serpenteja per entre el bosc.

Arribant als 840 m d'alçada trobem una cruïlla on agafem el sender de la nostra esquerra. El bosc és prou espès, però de tant en tant ens deixa veure el mar a banda i banda. El sòl està conformat per sorra volcànica o lapilli -els Palmeros l'anomenen piconera- en alguns trams força solta, dificultant una mica la progressió a l'enfonsar-nos com si fóssim en una platja de sorra fina.

El sender sempre vol anar cap al nord, però a vegades té que esquivar algun volcà, com el Monte de Fuego on el camí fa un flanqueig cap a l'est per rodejar-lo.

Als 1200 m d'alçada ens trobem amb una bona esplanada i un parell de cruïlles de senders que baixen en direcció cap al mar, un vers l'est i l'altre vers l'oest. Després d'aquesta pausa en l'ascensió el sender continua pujant ara per rodejar la Montaña Pelada, mentre comencem a veure la silueta espectacular del Volcán Martín que va fer erupció l'any 1646 i del qual encara és ben visible la colada de lava que va deixar anar cap a l'est. En aquest tram ens enfonsem força i avancem més lents.

De mica en mica anem deixant el bosc per dessota nostre mentre darrera sorgeix un paisatge espectacular cap al sud amb un seguit de volcans envoltats de pins, amb el mar al fons, i les illes de Tenerife, La Gomera i El Hierro a l'horitzó.

Davant el camí segueix pujant serpentejant entre volcans. Un cop superat el Volcán Martín entrem en una petita vall volcànica de sorra fina, llarga que sembla que mai s'acaba, i on la calor del dia es deixa notar. Aquest tram es fa més dur en no tenir vistes ni arbres que parin el sol. Finalment arribem a una esplanada amb vegetació baixa, des d'on ja veiem La Deseada davant nostre.

Un petit coll on el sender reposa per agafar força i pujar cap al volcà La Deseada. Aquest gran volcà que culmina aquesta dorsal volcànica conforma un doble cim, un que mira a l'oest i l'altre que mira cap a l'est. Nosaltres agafem el camí de la nostra esquerra per pujar primer al cim més baix, deixant a la nostra dreta el gran crater. En arribar-hi s'obren els ulls en veure la vall d'Aridane i l'enorme Caldera de Taburiente al nord. Parada obligada a 1931 m per gaudir d'aquesta talaia.

Prosseguim rodejant aquest cràter volcànic en sentit horari per assolir la punta més alta de La Deseada de 1949 m, on és obligada una altra parada per acabar d'encisar-nos a través dels nostres ulls. Quina grandiositat!. Gairebé des de 2000 m estant, amb el mar ben a prop a banda i banda, amb el seguit de volcans cap al sud, i la gran caldera al nord.

Per retornar seguim rodejant aquest gran cràter en sentit horari per baixar a buscar el bosc i retrobar-nos amb el camí que hem fet en la pujada.

Arribant al Volcán Martín el cor ens demana de pujar-hi fins assolir la seva punta de 1600 m. Un altre bon mirador. En baixem pel dret vers el sud per un fort pendent de sorra fina, clavant taló, com si fos un pendent nevat, per retrobar-nos amb el camí per on havíem pujat que ja no deixem fins arribar al poble de Los Canarios.