Inici / Pirineus / Vignemale (Pique Longue, Clot de la Hount, Cerbillona, Central)
fotos article
Vignemale (Pique Longue, Clot de la Hount,
Cerbillona, Central)

Zona: Pirineus Francesos Centrals
Data: Agost de l'any 2000
Punt de sortida: Barrage d'Ossoue (1834m)
Cims assolits: Pique Longue (o Grand Vignemale) (3298m), pic du Clot de la Hount (3289m), pic Cerbillona (3247m) i pic Central (3200m)
Pirineistes: Jordi Pons i Xesca Ribas
Notes:
Sortida canyera per fer la volta al circ de Vignemale.

---oooOOOooo---

Vista vers el NE, cap a la vall d'Ossoue

Fotos:

Vignemale002 Parets N del circ de Gavarnie amb la Gran Cascada Vignemale003 Glacera del Vignemale vista en entrar a la vall d'Ossoue Vignemale004 Barrage d'Ossoue (1834m) amb la glacera del Vignemale al fons Vignemale006 Acampada a 2280m, en una zona controlada, sota les coves inferiors de Russell Vignemale008 Pujant vers la morrena frontal de Vignemale amb el pic Montferrat al fons
Vignemale010 Abans d'entrar a la glacera de Vignemale, amb la cara N d'Ordesa al fons Vignemale012 Progressant per la part inferior de la glacera de Vignemale Vignemale013 Progressant per la part inferior de la glacera de Vignemale Vignemale014 Primeres esquerdes a la glacera de Vignemale Vignemale015 Progressant per la part inferior de la glacera de Vignemale
Vignemale016 Esquerdes a la part inferior de la glacera de Vignemale Vignemale017 Arribant al plató (3180m), veient la Pique Longue i la Punta Chausenque Vignemale018 Esquerdes a la glacera de Vignemale Vignemale019 Saltant una esquerda a la glacera de Vignemale Vignemale020 Progressant pel plató superior de la glacera de Vignemale
Vignemale021 Entrada del Couloir de Gaube, la Punta chausenque i el Petit Vignemale Vignemale023 Grimpant vers la Pique Longue Vignemale024 Tram final de grimpada vers la Pique Longue Vignemale025 Tram final de grimpada vers la Pique Longue Vignemale026 Cresta cimera de la Pique Longue
Vignemale028 Al cim de la Pique Longue (3298m) o Grand Vignemale Vignemale029 Al cim de la Pique Longue (3298m) o Grand Vignemale Vignemale031 Part inferior de la glacera del Vignemale vista des de la Pique Longue Vignemale033 Cova de Russell sota la Pigue Longue Vignemale034 Descens de la Pique Longue
Vignemale035 Al plató de Vignemale, amb el coll de Cerbillona i les coves de Russell al fons Vignemale036 Coves de Russell, al fons del circ de Vignemale Vignemale037 La Glacera de vignemale vista des de el coll de Cerbillona (3200m) Vignemale038 Pujada vers el pic Du Clot de la Hount (3289m) Vignemale039 Grimpada vers el pic Du Clot de la Hount (3289m)
Vignemale040 La Pique Longue des del pic Du Clot de la Hount (3289m) Vignemale041 Al cim del pic Du Clot de la Hount (3289m) Vignemale042 Vista vers al SW cap als Infiernos, Midi d'Ossau i Balaitous Vignemale043 Baixant cap al coll de Cerbillona amb el pic Cerbillona al davant Vignemale045 Pic Central i pic Montferrat des de la part superior del circ de Vignemale
Vignemale046 Al cim del pic Cerbillona (3247m), amb la Pique Longue al fons Vignemale047 Descens cap al coll de Lady Lyster amb el pic Central al davant Vignemale049 Al cim del pic Central (3235m) amb els grans cims d'Ordesa al fons Vignemale050 Pic Du Clot de la Hount i Pique Longue des del pic Central Vignemale051 Sota el pic Montferrat, amb la vall d'Ossoue i la cara N de la vall d'Ordesa al fons

Descripció:
Tenim 7h de cotxe (més parades) des de Vilanova i la Geltrú fins la cabana de Espuguettes (1834m), al costat del Barrage d'Ossoue (430Km). Des de Gavarnie hi ha 8Km de pista, primer asfaltada, després en bon estat, i acaba dolenta.

Pugem des del Barrage d'Ossoue (1834m) fins una zona controlada d'acampada (2280m) situada poc més de 100m per dessota la cruïlla amb el camí que baixa del refugi de Baysellance, en un indret pla, amb herba i aigua. Fins aquí, sender suau i verd (+525m, -70m, 2:15h).

A l'endemà ens llevem a les 6h, esmorzem be i recollir les coses, i a les 7:30h sortim. Avancem primer per un sender de terra, que cada vegada té més pedres. Abans d’arribar a la cruïlla del camí de Baysellance, trobem a la nostra dreta les coves inferiors de Russell. A partir d’aquí ens trobem amb molts itineraris diferents amb fites per tot arreu, fins a l’inici de la glacera (+525m, -10m, 1:30h).

Al cim de la Pique Longue (3298m) o Grand VignemaleEns encordem, ens calcem els grampons, i agafem be el piolet pel que pugui passar. Trobem molt gel viu, moltes esquerdes, i molta aigua baixant per damunt i també sota el gel. Arribant al plató (3180m) trobem una mica de neu ben compactada. En aquesta època de l’any, la glacera es fa molt curta ja que comença a prop del pic Montferrat, i fins sota la Pique Longue o Grand Vignemale. Arribats a la paret d’aquest gran cim, ens traiem grampons, per iniciar una bona grimpada, amb el perill de tirar pedres avall. Impressionant la glacera i el plató en guanyar alçada. Al final una cresta fàcil ens condueix fins al cim de la Pique Longue (3298m) (+450m, -20m, 2:00h).
Vista brutal cap a Oulettes de Gaube i cap a tot arreu. Curiosa la gruta d’en
Russell, ben a prop del cim.

Vista cap al Midi d'Ossau i Balaitous des de la Pique Longue

Baixem del cim (-100m, 0:25h), i anem fins al coll de Cerbillona (3200m) on hi ha les coves altes d’en Russell, i des d’aquí pugem al pic Du Clot de la Hount (3289m) amb algun tram de grimpada fàcil (+120m, -25m, 0:45h).

Al cim de la Pique Longue (3298m) o Grand VignemaleRetornem al coll i pugem al pic Cerbillona (3247m) tot fent un passeig molt fàcil (-90m, +50m, 0:30h).

Baixem ara al coll de Lady Lyster (3200m) on hi ha el Couloir de la Moskowa, i pugem al pic Central (3235m) també molt fàcil (-30m, +40m, 0:20h), des d’on tenim una perspectiva frontal dels pics Du Clot de la Hount i Pique Longue.

Cansats de sumar tres-mils tant fàcilment, retornem a la glacera, i tornem pel mateix camí per on havíem vingut, amb la sensació d’estar en un dels indrets més alpins de tots els Pirineus, i en la glacera més autentica de les que hi resten.