Inici / Pirineus / Torre Cordier
fotos article
Torre Cordier

Zona: Massís de la Maladeta (Pirineus Aragonesos)
Data: Maig de l'any 2006
Punt de Sortida: La Besurta (1900m)
Cims assolits: Torre Cordier (3050m)
Pirineistes: Isaac A., Josep B., Maria José E., Jordi M., Jordi P., Xesca R., Alex A..

Notes: Sortida d’esquí de muntanya als Pirineus Aragonesos, a un pic recentment introduït al Pirineisme, i que s’acaba d’incorporar a la cartografia més destacada (Angulo i Alpina). La Torre Cordier és un curiós mirador situat a la part superior de la glacera de la Maladeta entre els pics Cordier i el Dién de la Maladeta. Vàrem gaudir esquiant els 800m de descens, per amples pales amb neu de qualitat excel·lent.

---oooOOOooo---

>Cara E de la Torre Cordier
Cara E de la Torre Cordier

Fotos:

Torre Cordier 001 Maladetes Occidentals vistes des de la Besurta (1900m) Torre Cordier 002 Primers trams del camí cap a la Renclusa Torre Cordier 003 Vista parcial de les Maladetes Occidentals arribant a la Renclusa Torre Cordier 004 Tram final del camí cap a la Renclusa Torre Cordier 005 Arribant al mirador de la Renclusa
Torre Cordier 006 Refugi de la Renclusa (2140m) amb part de les Maladetes Occidentals al fons Torre Cordier 007 Sector de la Torre Cordier vist des de la Renclusa (2140m) Torre Cordier 008 Zoom de la Torre Cordier des de la Renclusa (2140m) Torre Cordier 009 Gairebé tots van cap al pic d'Aneto. Nosaltres no Torre Cordier 010 Pujant amb l'ivó de Paderna al darrera
Torre Cordier 011 Pujant amb la pleta de Paderna al fons Torre Cordier 012 Progressant amb el pic de Paderna al darrera i la tuqueta Blanca de Paderna més enllà Torre Cordier 013 Arribant a la font Oh Déus (2600m) Torre Cordier 014 Ascensió amb esquís amb els pics Salvaguardia i La Mina al fons Torre Cordier 015 Seguint pujant per la llarga carena que separa els barrancs del Dién i de la Maladeta
Torre Cordier 016 En veure la cara E, la Torre Cordier perd espectacularitat i veiem la seva cara amable Torre Cordier 017 Pujant cap al coll de la Torre (3048m) Torre Cordier 018 Des del coll de la Torre (3048m) amb la Torre Cordier al darrera Torre Cordier 019 Avançant per la fina aresta de neu cap al cim de la Torre Cordier (3050m) Torre Cordier 020 Al cim de la Torre Cordier (3050m) amb el pic de la Maladeta al fons
Torre Cordier 021 Al cim de la Torre Cordier (3050m) amb els pics Cordier i Sayó al darrera Torre Cordier 022 Esquiant per la glacera de la Maladeta amb el pic de la Maladeta al fons Torre Cordier 023 Grans pales esquiables des de la Torre Cordier en direcció a Paderna Torre Cordier 024 Esquiant amb la Torrre Cordier al darrera Torre Cordier 025 Últimes pales esquiables arribant a la pleta de Paderna
Torre Cordier 026 Vista de l'ivó de Paderna amb els pics Salbaguardia i La Mina al fons

Descripció:
Dissabte sortim de l'estació de Vilanova i la Geltrú, a les 3 de la tarda. Fem una parada breu a Benabarri per estirar les cames, i seguim fins passat Benasque, cap al Càmping Aneto, on trobem les places justes dins el seu acollidor alberg. Passejada pels voltants del càmping, sopar de pícnic, i a dormir aviat que cal matinar.

A l’endemà ens llevem a les 5:30h, esmorzem, i agafem els cotxes fins la Besurta (1900m). Està a vessar de cotxes, moltíssima gent, i tots cap a l’Aneto és clar. Des d’aquí ja podem distingir la Torre Cordier cap al NO, i també la punteta de la teulada del refugi de la Renclusa. Dia serè amb algun núvol decoratiu, temperatura fresca, i vent encalmat. Carreguem els esquís a l’esquena, i són ja les 7:30h quan arrenquem a caminar.

Pugem pel marcadíssim sender en direcció a la Renclusa formant una llarga filera de pirineistes amb complex de formiga. Trepitgem les primeres clapes de neu, i en gairebé 1 hora arribem a la Renclusa (2140m). Tornem a fixar la vista en el nostre objectiu, la Torre Cordier, que des d’aquí es torna a veure perfectament. Passat el refugi ens calcem els esquís, i fem els primers pendents cap a l’O, per una ampla canal que mena damunt l’ivó de Paderna. El grup es va estirant, doncs hi ha una gran diferència de nivell dins els diferents membres, i de tant en tant fem una parada per reagrupar-nos.

Darrera nostre destaca l’ivó de Paderna, i més enllà els pics de Salbaguardia i de La Mina. Progressem sense problemes per amples pales pujant cap al N-NO seguint l’ampla carena que hi ha entre el barranc de la Maladeta i el barranc del Dién. Arribem a la font Oh Déus (2600m) on la neu tot just l’acaba de destapar, i on també tornem a veure clarament la Torre Cordier, ara ja molt més a prop nostre. Aprofitem per fer-hi una parada.

La vall de Paderna vista des de la font Oh Déus

Continuem pujant sempre en la mateixa direcció, enfilant tot dret com si anéssim cap a l’Esperó Cordier, per pendents ara més suaus. Estem ja damunt la glacera de la Maladeta que és com una gran pista d’esquí. Anem rodejant la Torre Cordier pel seu vessant E, mentre veiem com va canviant el seu aspecte. Pel N és una torre majestuosa, i per l’E s’assembla més al Dién de la Maladeta que té forma de punta que destaca suaument al mig de la glacera de la Maladeta.

Arribant a prop de l’Esperó Cordier, tombem cap a l’O a buscar el coll de la Torre (3048m). Des d’aquí, sembla que hi hagi una passarel·la fins la torre, formada per una fina aresta de neu. L’Isaac i l’Alex que anaven més lleugers han aprofitat per pujar el pic Cordier mentre els demés anàvem arribant. Ara anem amb precaució cap a la torre per aquesta fina cornisa de neu fins la gran esplanada d’uns 20m de diàmetre que configura el cim de la Torre Cordier (3050m). Segueix fent fresca, tenim alguna ventada intermitent, i el cel mig ennuvolat ens deixa veure el sol a estones. Parada per descansar, menjar, jeure, beure, i veure la gran vista que mostra aquest excel·lent mirador.

El descens fantàstic, amb neu primavera poc humida, per pales amples i suaus com si fos una gran pista vermella. Fins a l’ivó de Paderna 2240m són uns 800m de desnivell sense pausa, ni arbres, ni res que destorbi les nostres traçades i els nostres viratges.

Bon final de temporada. Ara a guardar bé els esquís per al proper hivern.