Inici / Pirineus / Tempestades, Margalida, Russell
Tempestades, Margalida, Russell

Zona: Pirineus Centrals (Sector Maladeta)
Data: Setembre de l'any 1999
Punt de sortida: Refugi de Ballibierna (1970m)
Cims assolits: Tempestades (3290m), Margalida (3241m) i Russell (3207m)
Pirineistes: Maite Torrejón, Edu Torrejón i Jordi Pons

---oooOOOooo---

Al cim del pic Margalida (3241m)
Al cim del pic Margalida (3241m). Al fons els pics Tempestades, Espalda i Aneto ennuvolat.

Fotos:

Tempestades_Margalida_Russell001 Ivo i cresta de Llosars Tempestades_Margalida_Russell002 Passant vora l'ivo petit o superior de Llosars Tempestades_Margalida_Russell003 El pic de Ballibierna acolorit amb les primeres llums del dia Tempestades_Margalida_Russell004 Gran caos de blocs fins als pics Tempestades i Margalida Tempestades_Margalida_Russell005 Al cim del pic Tempestades (3290m)
Tempestades_Margalida_Russell006 Vista des del pic Tempestades cap al coll de Salenques i el pic de Mulleres Tempestades_Margalida_Russell007 Vista del pic Margalida des del pic Tempestades Tempestades_Margalida_Russell008 Flanqueig amb vista dels pics Margalida i Russell Tempestades_Margalida_Russell009 Bretxa de Soler i Coll i pic de Ballibierna Tempestades_Margalida_Russell010 Progressant per l'afilada cresta cap al pic Margalida
Tempestades_Margalida_Russell011 Al cim del pic Margalida (3241m) Tempestades_Margalida_Russell012 Cresta i pic Russell del del pic Margalida Tempestades_Margalida_Russell013 Desgrimpant el pic Margalida amb passos de 3er grau Tempestades_Margalida_Russell014 A la dreta el pic Russell amb la seva canal, i el flanqueig horizontal al mig Tempestades_Margalida_Russell015 Fent el flanqueig per anar a buscar la canal nord-oest del pic Russell
Tempestades_Margalida_Russell016 Pujant per la canal nord-oest del pic Russell amb l'Aneto al fons Tempestades_Margalida_Russell017 Al cim del pic Russell (3207m) amb el pic d'Aneto al fons Tempestades_Margalida_Russell018 Vist des del pic Russell cap als Margalida, Tempestades, Espalda i Aneto Tempestades_Margalida_Russell019 Vista de la cresta de Llosars des del pic Russell Tempestades_Margalida_Russell020 Baixant cap a l'ivo Superior de Llosars i la vall de Ballibierna
Tempestades_Margalida_Russell021 Arribant al refugi de Ballibierna (1950m), al costat del pont de Coronas Tempestades_Margalida_Russell022 Refugi de Ballibierna (1950m), vall i pic de Ballibierna

Descripció:
Dissabte pugem per la pista de Ballibierna amb cotxe, que es troba en bastant bon estat, fins al refugi de Ballibierna (1970m), que ha estat recentment arranjat i té 12 places en lliteres, una taula, està net, i l'han pintat de color verd per fora.

Vista des del pic Tempestades cap al coll de Salenques i el pic de MulleresDiumenge sortim de nit a les 6:30h amb el llum frontal. Arribem a la pleta de Llosars (2200m) quan despunta el dia, i ens traiem el frontal. Voregem la pleta per entre uns arbres per evitar els aiguamolls per un camí fitat, i pugem aprop del barranc cap a l'ivó de Llosars (2470m), per pendent suau i passant per l'esquerra d'un conjunt d'arbres que hi ha enmig del barranc. Tombem al sud-est per pendent suau, passem per l'ivó Petit o Superior de Llosars, i després d'uns 200m enfilem cap a l'esquerra per un fort pendent, per un camí fitat i trepitjat que puja fent ziga-zaga fins a uns 2800m. A partir d'aquí el camí es converteix en un gran caos de blocs però de pendent més suau. D'aquí estant, ja veiem els tres cims que volem pujar. Primer tirem fent via directa cap al Tempestades en línia recta. Els últims metres són més inclinats, i trobem alguna petita tartera i alguna grimpada fàcil fins arribar al cim del pic Tempestades (3290m). Vista espectacular de la afilada cresta de Tempestades en tots dos sentits.

Veient la cresta excessivament complicada, baixem per on hem vingut fins la cota 3180m, on fem un flanqueig cap al sud-est buscant el millor camí cap al Margalida que ens du dalt la cresta ja passat el coll. Continuem ara si per la cresta, força aèria i amb alguns passos de 3er grau fins al cim del pic Margalida (3241m), cim petit format per grans blocs on no hi cap més d'una persona. La cresta de Salenques baixa espectacular des d'aquí cap a la vall de Barrancs.

Baixem cap al sud amb desgrimpades complicades i més passos de 3er grau, fins que uns 50m més avall veiem una canal ampla que potser condueix per un camí més fàcil. Fem un curt flanqueig per dessota la cresta, i sota la bretxa Russell surt una canal fàcil que porta a la Punta de la Brecha (3195m). Continuem el flanqueig mentre veiem gent baixant per una aresta sota el coll Tempestades-Margalida. Pugem per camí trepitjat i fitat i creuant aquella petita aresta, quan ja veiem tot el camí fins al cim del Russell que fa un llarg flanqueig cap al sud-est mantenint l'alçada per una espècie de balcó natural, i després té una canal llarga i poc estreta que en grimpada fàcil ens porta fins el plató de roques que conforma el pic Russell (3207m). Cim fàcil i maco que té una vista immillorable de la cresta de Salenques i de tota la cresta de Tempestades.

No fem els Russells secundaris perquè amenaça tormenta, i baixem pel mateix camí fins arribar a la zona de caos de blocs sota els tres cims. Anem a buscar el mateix camí per on havíem pujat, i gaudim de bones vistes de la cresta de Llosars, l'ivó i la bretxa, i també de la pleta de Llosars i la vall de Ballibierna, i el seu cim. Baixem cap al refugi de Ballibierna per un camí alternatiu més maco i menys pedregós, més proper al riu.

Al cim del pic Russell (3207m) amb el pic d'Aneto al fons

* Sortida a un ritme molt fort, assolint el pic Tempestades en 2:50h des del refugi. Del pic Russell al refugi en 2:00h.

* Durant tot el camí ens acompanya el Víctor de Sant Pere de Torelló, que va sol, i amb qui fem amistat.

* Pic Tempestades facilet, pic Margalida complicat, i pic Russell maco, poc difícil i entretingut.