Inici / Pirineus / Pedraforca
fotos article
Pedraforca

Zona: Prepirineus Catalans (Berguedà)
Data: Juny de l'any 2001
Punt de sortida: Mirador de Gresolet (160
0m)
Cims assolits: Cims Nord i Occidental del Pedraforca (2497m)
Pirineistes: Maria Montañés, Xavi Pons, Jordi Pons i Xesca Ribas
Notes: Ascensió pel coll de La Cabana, refugi Lluís Estasen, sender de la Paret Nord, canal del Verdet, cim Nord i cresta W, i descens per l'Enforcadura i la pedrera de la canal E.

---oooOOOooo---

Pedraforca (zoom des de Massaners)

Fotos:

Pedraforca001 Cara E del Pedraforca des de Massaners Pedraforca003 Zoom de la cara E del Pedraforca des de Massaners Pedraforca004 Sender cap al coll de La Cabana Pedraforca005 Arribant al refugi Lluís Estasen (1647m) Pedraforca006 Flanqueig cap a l'W pel camí de la Baga alta de Gresolet
Pedraforca008 Anant a buscar la canal del Verdet Pedraforca009 Observant la canal del Verdet Pedraforca010 Entrant a la canal del Verdet Pedraforca011 La Xesca a la canal del Verdet Pedraforca012 El Xavi a la canal del Verdet
Pedraforca013 Pujant per la canal del Verdet Pedraforca014 Avançant vers el S cap a la Grallera Pedraforca015 Arribant a la Grallera (2300m) Pedraforca017 Primeres grimpades per la Grallera Pedraforca018 Grimpant per la Grallera
Pedraforca019 Grimpant per la cresta W del Pedraforca Pedraforca020 Grimpant per la cresta W del Pedraforca Pedraforca021 Grimpant per la cresta W del Pedraforca Pedraforca022 Arribant al cim Nord (2476m) Pedraforca023 Grimpant cap al cim Occidental
Pedraforca025 Al cim Occidental del Pedraforca (2497m) Pedraforca026 Baixant cap a l'Enforcadura Pedraforca027 Enforcadura del Pedraforca (2350m) Pedraforca028 Baixant la pedrera de la canal E del Pedraforca Pedraforca029 Tram final de la pedrera de la canal E del Pedraforca

Descripció:
Ascensió d’un sol dia en una excursió de 4 hores d'ascensió amb un desnivell de 1010m acumulat, i descens en menys de 2 hores, sortint des del Mirador de Gresolet (1600m).

Enfilem un bonic sender que transita un bosc espès de pins molt alts, passant pel coll de La Cabana (1630m), on tombem a ma dreta cap a l'W fins arribar al refugi Lluís Estasen (1647m). Seguim en la mateixa direcció pel sender que recorre la Paret Nord del Pedraforca per la seva base, mentre el bosc es va aclarint. En portar aproximadament 1 hora de camí, trobem a la nostra esquerra unes pedres grans,  amb pintades que indiquen l'inici del camí de la canal del Verdet. Superem aquestes grans pedres cap al SW, i resseguim aquest sender que es va endinsant en aquesta canal. Guanyem alçada ràpidament, arribem al límit del bosc, passem per alguna petita pedrera, i així arribem al coll del Verdet (2300m). Aquí el paisatge canvia radicalment i tombem a la nostra esquerra, cap al SE, en direcció a la Grallera. Ens atansem a aquesta mola de roca, i comencem a grimpar, primer pel vessant N, i després pel S fins arribar  al cim Nord (2476m). Veiem ja el cim Occidental a certa distancia, però el camí per arribar-hi és un laberint llarg per les roques i canals típiques del Pedraforca, grimpant i desgrimpant pel vessant S de la cresta NW, fins arribar al cim Occidental del Pedraforca (2497m), el més elevat d'aquest petit i singular massís.

La baixada la fem pel sender pedregós que va cap al SE a buscar l'Enforcadura (2350m), on agafem la canal E del Pedraforca. És una gran tartera divertida i ràpida de baixar, sempre clavant be els talons, i buscant les pedres més petites. Hem d'anar en compte per no passar-nos de llarg la cruïlla de la font de La Coma cap als 1800m, coincidint amb el límit superior del bosc. En arribar-hi, deixem la tartera, i seguim aquest bonic sender que surt en direcció N, i va rodejant la cresta de Saldes. Aquest ens porta fins al refugi Lluís Estasen, on seguim el camí que havíem agafat a la pujada, per arribar fins l'aparcament del mirador de Gresolet.

* Nota: Normalment no hi ha aigua en tot el recorregut exceptuant la font del refugi de Lluís Estasen.