Inici / Pirineus / Monte Perdido
Monte Perdido

Zona: Pirineus Centrals (Sector Ordesa)
Data: Gener de l'any 2000
Punt de sortida: Pàrquing d'Ordesa (1320m)
Cims assolits:Monte Perdido (3355m)
Pirineistes: Xesca Ribas i Jordi Pons

---oooOOOooo---

Fotos:

MontePerdido001 La Xesca i la vista des de Coscojuela de Sobrarbe MontePerdido002 El Tozal del Mallo vist des de la carretera MontePerdido003 Posant les cadenes a la carretera d'Ordesa MontePerdido004 L'aparcament d'Ordesa es un congelador MontePerdido005 La fageda d'Ordesa completament hivernal
MontePerdido006 Seguint el GR-11 amb trams ben glacats MontePerdido007 Les Gradas de Soaso ben congelades MontePerdido008 Avancant cap al circ de Soaso MontePerdido009 Pujant per les clavilles de Soaso MontePerdido010 Pujant per les clavilles de Soaso
MontePerdido011 En despuntar el dia per la zona de Las Escaleras MontePerdido012 En despuntar el dia per la zona de Las Escaleras MontePerdido013 Breu parada seguint el barranc de Goriz MontePerdido014 Progressant al costat del barranc de Goriz MontePerdido015 Progressant al costat del barranc de Goriz
MontePerdido016 Des del Lago Helado (2980m) mirant la rampa del Perdido MontePerdido017 Pujant cap al Monte Perdido amb el Cilindro al darrera MontePerdido018 Un respir en arribar a l'Escupidera MontePerdido019 Pujant cap al Monte Perdido amb el Cilindro al darrera MontePerdido020 Al cim del Monte Perdido (3355m)
MontePerdido021 Vista de la corbada vall d'Ordesa des del Monte Perdido MontePerdido022 Vista del Cilindro i el Vignemale des del Monte Perdido MontePerdido023 El desnivell acumulat es nota a les cames MontePerdido024 El Monte Perdido des del Lago Helado (2980m) MontePerdido025 Descans merescut a la vora del Lago Helado
MontePerdido026 La Xesca a la vora del Lago Helado MontePerdido027 El Jordi a la vora del Lago Helado MontePerdido028 El Jordi a la vora del Lago Helado MontePerdido029 Arribant al refugi de Goriz (2200m) MontePerdido030 Refugi de Goriz o Delgado Ubeda (2200m)
MontePerdido031 Reposant al refugi de Goriz (2200m) MontePerdido032 El refugi de Goriz des del cami de Cuello Gordo MontePerdido033 Les Tres Sorores des del cami de Cuello Gordo MontePerdido034 El Jordi, la Xesca i les Tres Sosores

El Monte Perdido des del Lago Helado (2980m)Descripció:
Després de posar les cadenes al cotxe a prop del pont de Los Navarros, arribem a l'esplanada d'Ordesa que té un aspecte Siberià, amb tots els arbres ben glaçats. Sortim ben tapats, i quan portem mitja hora caminant, ens veiem obligats a posar-nos els grampons ja que el camí està completament glaçat fins la Cola de Caballo (1900m), on arribem en unes 3h. Pugem les clavilles de Soaso sense neu, i continuem fins al refugi amb neu, però sense grampons. Arribem de nit, i de lluny veiem una llum que han posat a la punta de l'antena del refugi de Gòriz (2200m) per orientar als excursionistes.

A l'endemà matinem i sortim amb el primer raig de llum, amb els grampons posats. Trobem neu dura i en alguns llocs neu pols acumulada pel vent. Fem una traça perfecta fins al llac Helado (3074m) i arribem al cim del Monte Perdido (3355m) en 4h tot i alguna breu parada. El dia és esplèndid, i tenim bona visibilitat, però al cim hi fa un vent glaçat, pel que baixem ràpidament per parar abans del llac Helado en un lloc arrecerat. Del cim al refugi triguem unes 3h.

Després de fer nit al refugi de Gòriz, a l'endemà decidim baixar, però per la serra Custodia i el coll Gordo, que té un camí planer per la cota 2200m. Sortim del refugi mantenint l'alçada, trobem un pas al barranc d'Arablo, i continuem per llocs cada vegada més vertiginosos i espectaculars amb vistes increïbles de tota la vall d'Ordesa. Des del coll Gordo ens enfilem una mica al Pueyo de Mendicieto i arribem a un esplèndid mirador. Prenem una pista a bon pas on la serra de Las Cutas ens tapa la vista fins un mirador davant el circ de Cotatuero. Voltem la punta Acuta i trobem el camí per on baixarem. Portem a prop de 7h, i la pallissa es comença a notar. El camí baixa per zones exposades cap a l'oest i després planeja cap a l'est, intercalant pujades i baixades fins arribar a la Faja de Pelay. Ara segueix un sender més transitable que fa ziga-zaga fins a prop de l'aparcament d'Ordesa. Aleshores, planeja cap a l'oest fins al mateix aparcament. Durant tot el camí de baixada hem trobat neu dura, gel i roques, i tenim que portar sempre els grampons als peus.

Al cim del Monte Perdido (3355m)