Inici / Pirineus / Aneto, Oliveras-Arenas, Schmidt-Endell, Maldito, Astorg, Del Medio, Coronas, Collada de Coronas
fotos article
cresta Maldito - Coronas

Zona: Pirineus Aragonesos Centrals
Data: Juny de l'any 2000
Punt de sortida: Pont de Coronas (1950m)
Cims assolits: pic d'Aneto (3404m), punta Oliveras-Arenas (3298m), gendarme Schmidt-Endell (3335m), pic Maldito (3350m), punta d'Astorg (3355m), pic Del Medio (3346m), pic de Coronas (3293m), tuca de la Collada de Coronas (3286m)
Pirineistes: Joan López i Jordi Pons
Notes:
Sortida canyera pensada com entrenament abans d’anar a la “Cordillera Real de Bolívia”.

---oooOOOooo---

Des de la part superior de la canal Estasen (3250m)
La cresta Maldito - Coronas des de la part superior de la canal Estasen (3250m)

Fotos:

AnetoMaldito001 Entrant a la vall de Coronas (2000m) AnetoMaldito003 Deixant l'ivonet de Coronas enrera (2230m) AnetoMaldito004 Barranc de Coronas amb la tuca d'Aragüells al fons AnetoMaldito005 Passant per l'ivó Inferior de Coronas (2620m) AnetoMaldito006 Arribant als ivons Superiors de Coronas amb la collada de Cregüeña al davant
AnetoMaldito007 La glacera de Coronas vista en arribar als ivons Superiors (2725m) AnetoMaldito008 Pujant vers la glacera de Coronas AnetoMaldito009 Pujant per la glacera de Coronas AnetoMaldito010 Pujant per la canal Estasen AnetoMaldito011 Des de la part superior de la canal Estasen (3250m)
AnetoMaldito012 Zoom de la canal Estasen des de dalt (3300m) AnetoMaldito013 Progressant per la cresta SW d'Aneto o cresta de Llosàs AnetoMaldito014 Al cim del pic d'Aneto (3404m) AnetoMaldito015 Cresta del Maldito des del pic d'Aneto AnetoMaldito016 Bivac al pic d'Aneto, la nit de Sant Joan
AnetoMaldito017 Alba al pic d'Aneto (3404m) AnetoMaldito018 Progressant pel Pont de Mahoma AnetoMaldito019 Progressant pel Pont de Mahoma AnetoMaldito020 Situats a la punta Oliveras Arenas (3298m) AnetoMaldito021 La cresta del Maldito des de la punta Oliveras Arenas
AnetoMaldito022 Flanqueig per la part superior de la glacera d'Aneto AnetoMaldito023 El gendarme Schmidt-Endell des de la collada del Maldito (3198m) AnetoMaldito024 Pujant cap al gendarme Schmidt-Endell AnetoMaldito025 Des del gendarme Schmidt-Endell (3335m) AnetoMaldito026 Al cim del pic Maldito (3350m)
AnetoMaldito027 Ivó de Cregüeña vist des del pic Maldito AnetoMaldito028 Pic d'Aneto i canal Estasen des del pic Maldito AnetoMaldito030 Rapel a la cresta del Maldito AnetoMaldito031 Al cim del pic del Medio (3346m) AnetoMaldito032 Al cim del pic de Coronas (3293m)

Descripció:
Pugem amb vehicle la pista de Ballibierna, que trobem en bastant bon estat, fins al refugi de Ballibierna (1950m), que està envoltat de tendes.
Comencem a caminar tard per evitar les hores fortes de sol, amunt per la bonica vall de Coronas. Primer pel bosc amb flors fins la pleta de Coronas (2230) amb el seu ivonet. Després segueix una rampa més pelada pel marge esquer del barranc fins al segon llac, l’ivó Inferior de Coronas (2620m). Prosseguim per una carena suau que apunta a la collada de Cregüeña, fins l’ivó Gran o Sup. Occ. de Coronas (2725m). Ja veiem la glacera de Coronas i els cims que l’envolten. Llarga rampa nevada fins a l’embut de la canal Estasen. Corredor fàcil però llarguet, fins la cresta SW d’Aneto. Resten 50m de grimpada fàcil fins al cim del pic d’Aneto (3404m). Arribem amb els últims raigs de sol d’un dels dies més llargs de l’any, i gaudim d’una formidable posta de sol. Preparem els sacs aprofitant un abric de bivac ja muntat que ens resguarda del vent. Nit no gaire freda, però força ventada.

Cresta del Maldito des del pic d'Aneto
Cresta Maldito - Coronas des del pic d'Aneto, en pondre's el sol

A l’endemà ens despertem amb les primeres clarors del dia, esmorzem, i baixem pel Pont de Mahoma fins la punta Oliveras-Arenas (3298m). Seguim avall fins la collada de Coronas (3198m), i fem una llarga travessa per la part superior de la glacera d’Aneto fins la collada del Maldito (3198m).
Aquí comença la feina. Per enfilar-nos dalt la cresta fem 3 petits llargs de 15m, traient-nos la motxilla, i ens assegurem en alguns passos fins el gendarme Schmidt-Endell (3335m). Progressem per una cresta bastant complicada amb algun ràpel inclòs fins el pic Maldito (3350m). La cresta continua cap a l’E força complicada, amb trams aeris i exposats fins la punta d'Astorg (3355m).
Seguim per una cresta complicada i de progressió lenta, tenint que creuar 3 corredors totalment glaçats i molt verticals, assegurant-nos en alguns trams, i en altres progressant en ensemble, fins el pic Del Medio (3346m).

Al cim del pic Del Medio (3346m)
En Jordi i en Joan al cim del pic Del Medio (3346m)

Grans vistes de l’ivó de Cregüeña, Aragüells, Maladeta, i la filera de formigues vers el pic d’Aneto. A partir d’aquí, seguim cap al S-SE per una cresta molt fàcil que es converteix en un passeig, tot passant per la collada Del Medio (3263m), pic de Coronas (3293m), i el pic SE o tuca de la Collada de Coronas (3286m).
Descens ràpid i sense detalls importants fins al refugi de Ballibierna (1950m) al pont de Coronas.

* Temps esplèndid, una mica ventós durant la nit, amb visibilitat excel·lent. Impressionants les vistes de la canal Estasen des de lluny.