Inici / Pirineus / Maladeta
fotos article
Pic de la Maladeta

Zona: Pirineu Aragonès (Parc Posets-Maladeta)
Data: Gener de l'any 2004
Punt de Sortida: Hospital de Benàs (1754m)
Cims assolits: Pic de la Maladeta (3308m)
Alpinistes:
Josep Barot, Josep Bertran, Jordi Garciapons, Jordi Martí, Arcadi Pejuan, i Jordi Pons.
Notes: Sortida d'alta muntanya hivernal al Pirineu Aragonès amb Raquetes de Neu i Esquís de Muntanya a la Maladeta, cim que dona nom al Parc Natural Posets-Maladeta i a la serralada on s'hi concentren una bona quantitat de tres-mils.

---oooOOOooo---

Fotos:

Descripció:
El dissabte dia 31 de Gener, sortim a les 7 del matí, des de la plaça de l'Estació de Vilanova quan acaba de caure un plugim feble. Parem a Alfarràs per esmorzar una mica, i tornem a parar més tard a Benasque, on per variar entrem a la mega botiga Barrabés per fer una mica de salivera. Seguim amunt fins l'aparcament de l'Hospital de Benàs a 1.754 metres d'alçada, que és ple de cotxes dels qui practiquen esquí de fons en el circuit que hi ha. El cel és mig ennuvolat i molt canviant. Tant aviat és veu un núvol amenaçador, com una ullada de cel blau.

Comencem a caminar per la pista que recorre el fons de la Vall del Riu Ésera, sempre en direcció est, sense espatllar la traça dels esquiadors. La pista preparada ens permet avançar molt ràpidament i sense dificultats fins al pla de la Besurta a 1.900 metres. Aquí ens hem de posar les raquetes per no enfonsar-nos i seguim amunt pel sender que en sentit sud guanya alçada ràpidament fins arribar al refugi a 2.140 metres on arribem en menys de 3 hores.

El Refugi de la Renclusa, inexplicablement, a l'hivern no és obert ni que truquis avisant que hi vols anar. Així doncs, ens hem d'instal·lar a la cabana lliure que hi ha just al costat i que està una mica abandonada, força bruta, i amb la porta que gairebé no és pot ni obrir. Per sort només hi ha quatre persones més, pel que estem amples.

A l'endemà matinem ja que tenim per davant una dura i llarga jornada alpinística i poques hores de sol, llevant-nos a les 5 del matí. El cel és estrellat, només s'hi veuen alguns núvols alts i la temperatura és lleugerament negativa. Esmorzem i a les 6 ja arrenquem a caminar amb raquetes i esquis als peus, i el frontal al cap. És negra nit i no tenim lluna, però gràcies al reflex de la neu s'endevina el perfil de les muntanyes. El camí surt en direcció Sud - Sud-Oest i va sempre paral·lel a la cresta dels Portillons amb pendent pronunciat i constant, i amb pocs trams suaus per refer-se. La neu té una capa superficial dura que fa la típica crosta que dificulta molt caminar, però amb raquetes s'avança molt bé, i amb esquís cal posar les ganivetes. Només en alguns trams hi ha neu pols acumulada pel vent.

Ens obrim una mica cap a l'oest buscant els pendents menys pronunciats per desprès anar tombant més cap al sud. Els claus de les raquetes permeten una adherència perfecta en aquest tipus de neu, i avancem seguint la línia de màxim pendent excepte l'esquiador que ha de fer alguna ziga-zaga. Fa fred, però l'exercici físic ens manté calents. La foscor no ens permet ser massa conscients del desnivell que estem superant. En portar 1:30 hores de camí i ja anem per la cota 2.600, el dia comença a clarejar.

La claror va augmentant gradualment i una franja de núvols alts damunt nostre comença a enrogir cada cop més i més. Mirant cap al nord-oest, observem un gran contrast de colors entre la blancor de la neu, el blau intens del cel i els núvols ataronjats. Cap al sud veiem la cresta de les Maladetes Occidentals que va del Pico Cordier al Pico Mir, que és una paret de roca folrada de gel modelat pel vent. El refugi ja és veu lluny per dessota nostre. Un gran espectacle. Tots els sacrificis fets queden superats amb escreix per la satisfacció d'estar en aquest precís instant en aquest lloc concret.

En portar 2 hores d'ascensió, breu parada per fer una queixalada, i continuem amunt. Abans d'entrar a la Gelera de la Maladeta trobem com uns turonets per on passem intentant escollir la trajectòria òptima per estalviar les nostres energies, i sempre en direcció cap a les dues puntes de la Maladeta, que formen una petita forca que ja es veu des de la Renclusa, i també des de la Besurta i des d'algun tram de la pista vora el Plan d'Estàn. Mica en mica ens acostem en direcció a la cresta de la Maladeta a bon pas. Prop de la rimaia el vent ha acumulat la neu formant un enorme forat com una gran piscina. El rodegem per apropar-nos a la canal. La pala de neu s'inclina cada cop més, i quan ho creiem oportú, parem per canviar esquis i raquetes pels grampons i el piolet.
La canal deu tenir uns 30 metres d'alçada i uns 50 graus d'inclinació, i no s'hi veu cap traça. Decidits, comencem a fer graons a base de puntades de grampó i anem pujant poc a poc, clavant tot el bastó del piolet dins la neu que no està massa dura. Portem gairebé 5 hores de camí ascendent, ja hem fet més de 1.000 metres de desnivell, i la canal requereix l'últim gran esforç per les cames. En sortir de la canal, la vista cap al sud i els raigs de sol que ens toquen per primera vegada ens fan oblidar el cansament. D'aquí fins al cim queden uns pocs metres de pendent suau per una carena nevada, fins arribar a la gran roca de la punta del cim de la Maladeta de 3.308 metres, on no hi cabem més de dues persones juntes. Hem trigat 5:30 hores amb dues parades breus. L'excel·lent visibilitat permet reconèixer moltíssims cims en totes direccions, i davant nostre, cap al sud-est, l'Aneto, majestuós amb la seva gran gelera. Estem al cor dels Pirineus en un dia fantàstic. Grans sensacions envaeixen els nostres sentits.

Omplerts de satisfacció comencem a tirar avall. La canal cal baixar-la amb precaució, buscant bé on posem els peus, i enfonsant el piolet per tenir seguretat. A la base de la rimaia, recollim les raquetes, i continuem avall. Els caminadors amb grampons als peus avancen a un ritme molt bo, mentre que l'esquiador ha d'anar buscant les clapes de neu tova on poder controlar la velocitat, ja que la neu, amb el sol i el fred, encara s'ha endurit més. De la rimaia al refugi només estem 2 hores.
Aquí descans per carregar les motxilles, menjar, beure, i mirar amunt per prendre consciència del lloc d'on venim tot recordant les sensacions obtingudes.

Fins a l'Hospital de Benàs només triguem 1:30 hores, on hi arribem de dia superant els nostres propis pronòstics. Una gran jornada alpinística d'aquelles que costen d'oblidar i que donen ganes de tornar-hi.