Inici / Pirineus / La Pez
Pics de La Pez

Zona: Pirineus Centrals (Sector Bachimala)
Data: Gener de l'any 2007
Punt de sortida: Refugi lliure de Tabernés (1700m)

Cims assolits: pic Puerto de La Pez (3018m), i pic de La Pez (3024m)
Pirineistes: Jesús Arana, Josep Barot, Johnny Fernández, Jordi Pons
Notes: Sortida d'alta muntanya als pics bessons de La Pez, en un mes de Gener que es recordarà per la poca neu caiguda als Pirineus.

---oooOOOooo---

Vista del sector d'Ordesa des dels voltants del poble d'Abizanda

Fotos:

La_Pez_0020 Refugi de Tabernes (1700m) amb pics Culfreda al fons La_Pez_0025 Interior del refugi lliure de Tabernes (1700m) La_Pez_0034 Sortim de nit, vall de Chistau amunt La_Pez_0038 El gel ens obliga a sortir del cami La_Pez_0056 El gel ens torna a obligar a sortir del cami
La_Pez_0066 Arribant a la cabana de Culrueba (1800m) La_Pez_0073 Pujant per la vall de Chistau La_Pez_0079 Pujant per la vall de Chistau La_Pez_0088 Al fons el port de La Pez La_Pez_0091 Pujant cap al port de La Pez
La_Pez_0097 Breu parada al pla de Balinet (2000m) La_Pez_0103 Pujada cap al port de La Pez La_Pez_0104 Pujant al port de La Pez amb els pics de La Pez al fons La_Pez_0105 Part superior de la vall de Chistau La_Pez_0119 Port de La Pez (2460m)
La_Pez_0132 Progressant per la cresta de La Pez La_Pez_0138 Progressant per la cresta de La Pez La_Pez_0141 Deixant la cresta de La Pez per entrar a la neu La_Pez_0148 Gran flanqueig sota la cresta de La Pez La_Pez_0155 Cami cap als pics de La Pez
La_Pez_0157 Pujant cap als pics de La Pez amb els pics Culfreda, Balinet i Guerreys al fons La_Pez_0158 Llarg flanqueig sota la cresta de La Pez La_Pez_0159 Cami cap als pics de La Pez La_Pez_0160 Cami cap als pics de La Pez La_Pez_0161 El pendent s'accentua en acostar-nos als pics de La Pez
La_Pez_0162 Pales superiors dels pics de La Pez amb els pics Culfreda, Balinet i Guerreys al fons La_Pez_0165 Pales superiors arribant als pics de La Pez, amb els pics Culfreda, Balinet i Guerreys al fons La_Pez_0168 Progressant per les pales superiors, arribant als pics de La Pez La_Pez_0170 Arribant als pics de La Pez amb els pics Culfreda, Balinet i Guerreys al fons La_Pez_0175 Pujant al pic del Puerto de La Pez (3018m)
La_Pez_0188 Pics Culfreda, Balinet i Guerreys, amb els sectors Ordesa, Munia i Vignemale al fons La_Pez_0190 Pics Bachimala i La Pez des del pic Puerto de La Pez La_Pez_0206 Pujant al pic de La Pez (3024m) La_Pez_0207 Al cim del pic de La Pez (3024m) La_Pez_0218 Baixant directament cap al barranc de La Pez
La_Pez_0226 Entrant a la canal que ens porta directament al barranc de La Pez La_Pez_0236 Baixant per la canal directament al barranc de La Pez La_Pez_0239 Baixant per la canal directament al barranc de La Pez La_Pez_0247 Arribant al barranc de La Pez en sortir de la canal La_Pez_0257 Creuant el riu Cinqueta de La Pez sota el pla de Culfreda

Descripció:
Pugem amb cotxe la llarga pista de la vall de Chistau, vora el riu Cinqueta, que es troba en bastant mal estat, fins al refugi de Tabernés, on arribem enlluernats amb les properes i espectaculars parets del massís del Posets.

A l'endemà, ens llevem a 2/4 de 7 del matí, esmorzem, recollim les coses del refugi lliure de Tabernés (1700m), i a 2/4 de 8 comencem a caminar quan encara és negra nit, amb els llums frontals. Anem a buscar el pont de fusta que creua el riu Cinqueta de La Pez al nord-oest del refugi, per agafar el sender que avança resseguint el riu. En portar uns minuts caminant, el camí puja fort dins del bosc per escalfar les cames i fer-nos fora el fred del cos, però de seguida es torna a suavitzar. Passem vora la cabana de Culrueda (1800m), i continuem per sender planer fins el Vado de Bachimala (1800m), on conflueixen els barrancs de Bachimala i de La Madera, un per l'est i l'altre per l'oest, en una pleta on hi trobem un pluviòmetre característic. Ens hem trobat amb trams on l'aigua glaçada ens ha fet sortir del camí, i més endavant en seguirem trobant. Creuem els barrancs per dos ponts, i seguim pujant suau, ara per l'altre vessant del riu. A l'alçada del pla de Culfreda (1900m) arribem al límit del bosc just on hi ha una cabana de pastors en bon estat. Seguim sense deturar-nos, més endavant tronem a creuar el riu, per arribar fins al pla de Balinet (2100m), on fem una pausa al costat d'una cabana en ruïnes. Portem 2 hores a pas suau, i davant tenim un fort pendent vers el port de La Pez.

Pujant des del port de La PezArrenquem a caminar ara més decidits fent un flanqueig cap a la nostra esquerra, quan ja veiem a la nostra dreta els dos pics de La Pez. Arribant al port de La Pez (2460m) ens toca per primera vegada el sol quan ja portem 3h caminant.

Al vessant nord, la boira es retira per deixar-nos veure la vall. El pic Culfreda mostra un aspecte imponent d'aquí estant. Ens calcem els grampons, ja que a partir d'aquest punt la neu ja té força continuïtat, i anem crestejant cap al sud-est. La cresta és fàcil i poc aèria, però una mica entretinguda. Evitem els passos més delicats pel vessant sud, i així anem pujant a buscar les primeres pales de neu. Davant nostre, enganxats a la mateixa cresta, divisem clarament els dos pics de La Pez, i la perspectiva ens fa pensar que ja estan a prop, però ens resten encara uns 500m de desnivell que es va accentuant a mesura que ens hi acostem. És un tram d'ascensió monòtona, mentre no perdem de vista els nostres objectius. Just a la dreta dels pics hi ha un marcat coll, i un altre cim més arrodonit de 2946m. Trobem la neu dura, amb clapes perilloses de gel viu. Mentre guanyem alçada darrera nostre sorgeixen els grans pics dels sectors Ordesa, La Munia i Vignemale, darrera els pics Culfreda, de Balinet i de Guerreys. Anem primer cap a la nostra esquerra al pic del Puerto de La Pez (3018m), que té una mini grimpadeta fácil final, i una vista sensacional sobre tota la cresta Bachimala - Abeillé. Al costat mateix, tenim un petit collet, i una altra grimpadeta per arribar al pic de La Pez (3024m) en menys de 10 minuts. Hem estat poc més de 2 hores des del port de La Pez fins aquí, el que sumen una mica més de 5 hores caminant des del refugi de Tabernés.

Cresta de Bachimala i pic de La Pez (3024m) des del pic Puerto de La Pez (3018m)

Baixem per les pales nevades per on havíem pujat, però ara enlloc d'anar a buscar la cresta cap al port de La Pez, prenem una marcada canal que mena directament al fons del barranc de La Pez, a la pleta situada a 2200m. És una canal llarga i lleugerament sinuosa, però fàcil amb neu, que no supera els 40º d'inclinació. Així fem drecera. Un cop al barranc de La Pez, ens retrobem amb el sender per on havíem pujat, i més endavant amb els trams glaçats que ens tornen a obligar a sortir-nos diverses vegades del camí. En unes 4 hores des del cim arribem al punt de sortida, el refugi de Tabernés (1700m).