Inici / Pirineus / Gabietos, Taillón, Casco
Gabietos, Taillón, Casco

Zona: Pirineus Occidentals (Sector Ordesa)
Data: Juliol de l'any 1999
Punt de sortida: Pàrquing d'Ordesa (1300m)
Cims assolits: Gabieto Oriental (3031m), Gabieto Occidental (3034m), Taillón (3144m), Casco (3006m)
Pirineistes: Xesca Ribas i Jordi Pons

---oooOOOooo---

Estesa de flors pujant pel circ de Carriata

Fotos:

Gabietos_Tallon_Casco002 A l'aparcament de Torla Gabietos_Tallon_Casco004 Començant a pujar cap al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco005 El Tozal del Mallo vist pujant cap al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco006 Pujant cap al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco007 Estesa de flors pujant pel circ de Carriata
Gabietos_Tallon_Casco008 Flors al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco009 Parets de la punta Gallinero pujant al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco010 Faja Rancun pujant al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco011 Faja Blanquera al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco012 Pujant cap als plans de Salarons
Gabietos_Tallon_Casco014 Al pla de Aguas Tuertas (2450m) Gabietos_Tallon_Casco015 Pujant cap a la collada Blanca (2750m) Gabietos_Tallon_Casco016 Gran pedergal en direccio al coll del Gabieto Gabietos_Tallon_Casco017 Pujant al coll del Gabieto (2935m) Gabietos_Tallon_Casco018 Situats al coll del Gabieto (2935m) amb el Vignemale al fons
Gabietos_Tallon_Casco019 Vista del del coll del Gabieto (2935m) cap al circ de Carriata Gabietos_Tallon_Casco020 Pujant al Gabieto Oriental (3031m) amb el Vignemale al fons Gabietos_Tallon_Casco021 El Taillon vist des del Gabieto Oriental (3031m) Gabietos_Tallon_Casco023 El Gabieto Occidental (3034m) vist des del Gabieto Oriental (3031m) Gabietos_Tallon_Casco024 El Gabieto Oriental i el Taillon vistos des del Gabieto Occidental (3034m)
Gabietos_Tallon_Casco026 Marbore, Cilindro i Monte Perdido vistos des del Gabieto Occidental (3034m) Gabietos_Tallon_Casco027 Al cim del Taillon (3144m) amb la llarga cresta d'Ordesa al darrera Gabietos_Tallon_Casco028 Els Gabietos vistos des del cim del Taillon (3144m) Gabietos_Tallon_Casco029 El massis del Vignemale vist des del cim del Taillon (3144m) Gabietos_Tallon_Casco030 Baixant del Taillon cap al Dedo pel cami normal
Gabietos_Tallon_Casco031 Vista des del Dedo cap a la Torre i la gruta de Casteret Gabietos_Tallon_Casco032 Situats a la bretxa de Rolando (2807m) Gabietos_Tallon_Casco033 Acampats al pla de Aguas Tuertas (2450m) Gabietos_Tallon_Casco035 Pujant cap a la collada de Salarons (2848m) Gabietos_Tallon_Casco036 El Dedo i la bretxa de Rolando des de la collada de Salarons (2848m)
Gabietos_Tallon_Casco037 Entrada de la gruta de Casteret (2650m) Gabietos_Tallon_Casco038 Boca de la gruta de Casteret (2650m) Gabietos_Tallon_Casco039 Pujant al Casco de Marbore amb la Torre al fons Gabietos_Tallon_Casco040 Vista espectacular pujant al Casco de Marbore amb la Torre i el Marbore al fons Gabietos_Tallon_Casco041 Al cim del Casco de Marbore (3006m)
Gabietos_Tallon_Casco042 Vista cap al circ de Gavarnie i la Gran Cascada des del cim del Casco de Marbore (3006m) Gabietos_Tallon_Casco043 Vista del pic del Descargador (la Madalena) des del cim del Casco (3006m) Gabietos_Tallon_Casco044 Baixant del cim del Casco (3006m) Gabietos_Tallon_Casco045 Acampada al pla del Sumidero (2400m) amb el Casco al fons Gabietos_Tallon_Casco046 Desgrimpada des del Sumidero cap al circ de Cotatuero
Gabietos_Tallon_Casco047 Baixant cap al circ de Cotatuero Gabietos_Tallon_Casco048 Entrant al laberint de roca del circ de Cotatuero (2300m) Gabietos_Tallon_Casco049 A la part superior del circ de Cotatuero (2000m) Gabietos_Tallon_Casco050 Esplanada amb cascada al circ de Cotetuero (1900m), al costat de les clavilles Gabietos_Tallon_Casco051 A les famoses clavilles de Cotatuero
Gabietos_Tallon_Casco052 A les famoses clavilles de Cotatuero Gabietos_Tallon_Casco053 Xemeneia a les clavilles de Cotatuero Gabietos_Tallon_Casco054 A la part inferior del dirc de Catatuero

Descripció:
Gran recorregut d'alta muntanya, amb un segon dia impressionant en el que realitzem una gran travessa amb 3 cims de més de 3 mil metres inclosos. El bon temps ens acompanya just fins a l'últim moment. El laberint de roques de la cota 2300 del circ de Cotatuero és un dels trams més pesats de transitar de tots els Pirineus, i sembla més recomanable el camí de la collada de Millaris.

Dia 23. Després de l'obligat trasllat amb autocar des de Torla fins al pàrquing d'Ordesa, reculem una mica per la carretera asfaltada per agafar el camí que puja pel circ de Carriata, que surt per darrera d'una borda des de 1300m, serpentejant i de pendent dur, mentre anem veient com va canviant la vegetació en funció de l'alçada. En sortir del bosc ens trobem amb una gran estesa de flors, i després d'un tram semi-equipat amb un cable segueix una grimpadeta. Així arribem fins a l'alçada del Tozal del Mallo (2100m). Seguim per un sender més suau per roca i herba fins arribar als plans de Salarons (2330m), on l'aigua s'enfonsa per sortir més avall. Des d'aquí veiem clarament els Gabietos, el Taillón i el pic Blanco, i decidim plantar-hi la tenda.

Vista des del Dedo cap a la Torre de Marboré

Dia 24. A l'endemà comencem a caminar un cop tenim la tenda seca i plegada, i carreguem totes les coses fins al pla de Aguas Tuertas (2450m), durant poc menys d'una hora, on deixem bona part del pes. Continuem pujant pel barranc Blanco fins pocs metres abans de la collada Blanca (2750m) per tartera i pales de neu. Tombem cap el nord-oest per una gran zona de blocs per anar a buscar el coll del Gabieto (2935m), on la vista del vessant nord enamora els ulls. Des d'aquí fem una petita grimpada i pugem al Gabieto Oriental (3031m) per un camí fàcil. Seguim per una cresta fàcil on cal recolzar les mans en algun moment fins el Gabieto Occidental (3034m). Retornem al coll, i pugem directament al Taillón per un camí bastant fitat, amb algunes grimpades, primer en direcció est fins trobar la cresta, i després vers el nord-est fins al mateix cim del Taillón (3144m). Baixem pel camí normal tot passant pel Dedo i la bretxa de Rolando (2807m) i prosseguim cap al sud pel barranc de la Brecha fins al Sumidero (2400m). Seguidament remuntem fins la collada de Salarons (2848m) per baixar directament fins al pla de Aguas Tuertas (2450m) on havíem deixat part del material, i on muntem la tenda per passar la nit.

Dia 25. Un cop tenim la tenda eixuta i plegada, pugem carregats cap a la collada de Salarons (2848m), ara pel camí bo, i baixem al pla del Sumidero (2400m) on deixem part del pes. Tot seguit pugem cap a la gruta de Casteret (2650m), tirant pel dret, i la visitem com tothom, tot i el cartell amb la prohibició de passar que hi ha a l'entrada. En sortir-ne, pugem cap a la collada de Los Sarrios (2759m), pel camí més normal, i rodegem el Casco pel seu vessant sud, per pujar-hi per la seva cara sud-est, per un camí molt variat i amb grans vistes fins al mateix cim del Casco de Marboré (3006m). Un cop dalt, gaudim de la vista durant una bona estona. Després baixem fins on havíem deixat la tenda seguint el mateix itinerari fins al pla del Sumidero (2400m).

Dia 26. Un cop tenim el material sec i ventilat, carreguem tot el pes i baixem cap al circ de Cotatuero. Cal fer una desgrimpada des del Sumidero, i entrem en un gran laberint de roca a la cota 2300 del barranc de Cotatuero, on perdem força temps buscant el millor lloc per on poder passar. Després, seguim per un sender força inclinat, amb trams d'herba, trams de tartera, i alguna desgrimpada, fins arribar a un pla molt maco, on hi ha una cascada, situat just damunt les famoses clavilles (1900m). Fem una parada per gaudir de l'entorn, i anem cap el tram equipat de les clavilles de Cotatuero on ens trobem amb tres franceses una mica encallades. Aquest és un tram impressionant, on trobem la cadena del primer tram horitzontal nova, amb un curt pas una mica compromès al mig on deu faltar una clavilla. Finalitzem el tram horitzontal, i continuem baixant per una petita xemeneia de dos trams, també equipada, fins arribar al camí. Baixem pel sender llarg i maco per entrar al bosc, i anem serpentejant entre grans arbres i alguns salts d'aigua fins arribar al camí principal (GR-11) del fons de la vall d'Ordesa. Allí ens ajuntem amb la multitud, quan comencen a caure algunes gotes, fins a l'aparcament d'Ordesa on agafem l'autocar que ens retorna al poble de Torla.

Marboré, Cilindro i Monte Perdido vistos des del Gabieto Occidental (3034m)