Inici / Pirineus / Clarabides, Gías
Clarabides i Gías

Zona: Pirineus Aragonesos
Data: Juliol de l'any 2001
Punt de sortida: Aparcament refugi Estós (1300m)
Cims assolits: Pic Clarabide Occ. (3020m), pic Clarabide Or. (3012m), i pic Gías (3011m)
Pirineistes: Josep Barot, Miquel Bernadó, Mar Butí, Salvador Butí, Carles Gonzalez, Xavier Martorell, Vincent Peuziat, Jordi Pons, Clara Racionero, Xesca Ribas, Nati Salvadó, Joan Toledano, Montse.
Notes: Sortida d'alta muntanya als pics Clarabides i Gías, tres cims fàcils i propers entre ells, que constitueixen un gran mirador del Posets i voltants.
És una excursió dura, sobretot pels més de 1700m de desnivell que hi ha, pel que és indispensable estar en bona forma física.
El refugi d'Estós (1890m) suposa un bon lloc per fer nit, a mig camí cap al cim

---oooOOOooo---

Fotos:

Clarabide_001 La tuca Gargallosa (2716m), vista entrant a la vall d'Estós Clarabide_002 Seguint el GR-11 a prop de la cabana de Santa Ana (1540m) Clarabide_003 Pujant pel barranc de Gías amb el pic Montidiego al darrera Clarabide_004 Fora del barranc de Gías cap a la cota 2500m Clarabide_005 Divisant ja el port de Gías
Clarabide_006 A prop de l'ivó de Gías (2638m) Clarabide_007 Pujant directes cap al port de Gías Clarabide_008 Pujant cap al port de Gías Clarabide_009 Darrers metres cap al port de Gías Clarabide_010 Arribant al port de Gías
Clarabide_011 Situats al port de Gías (2921m) Clarabide_012 Pujant al pic Clarabide Oriental Clarabide_013 Arribant al pic Clarabide Occidental, amb l'Oriental al darrera Clarabide_014 Al cim del Clarabide Occidental (3020m) Clarabide_015 Situats a l'extrem occidental del pic Clarabide, amb el Posets al fons
Clarabide_016 Baixant del Clarabide Occ. en direcció al pic Gías Clarabide_017 Grimpada per assolir la cresta del pic Gías Clarabide_018 Dalt la cresta del pic Gías Clarabide_019 Al cim del pic Gías (3011m) Clarabide_020 Arribant al refugi d'Estós

Descripció:
Sortim de l’aparcament de la vall d’Estós (1300m) i agafem el GR-11. Camí ample que passa per la cabana de Santa Ana (1540m). A mig camí comencem a veure els nostres objectius a vegades tapats per la tuca Molseret. Arribant a la cabana del Turmo (1730m) el camí planeja una mica, el camí esdevé més estret, i el bosc es tanca damunt nostre mentre avancem a prop del riu Estós. Uns curts pendents, alguna essa, i aviat som al refugi d’Estós (1890m).

A la nostra dreta, cap al N, surt un estret sender que va ben a prop del barranc de Gías. Puja una mica fort, i cap a la cota 2300m, surt del barranc cap a la nostra esquerra, quan tornem a veure els nostres objectius. Tracem un itinerari recte cap al port de Gías, fent a trams una mica de flanqueig. Passem per l'ivó de Gías (2628m), i seguim sempre en la mateixa direcció, ara fent algunes esses quan el camí es torna més empinat, fins arribar al port de Gías (2921m).

A la nostra esquerra, cap al SW, una carena ampla ens porta al pic Clarabide Oriental (3012m), pic fàcil i secundari. Carenejant en la mateixa direcció assolim el pic Clarabide Occidental (3020m) o principal, que és un gran mirador del Posets.

Ara una carena fàcil en direcció SE ens aproxima al pic Gías. Abans d’arribar-hi, cal grimpar una mica per assolir la cresta NW de Gías, molt rocosa. Un tram curt i una mica aeri ens condueix fins al cim del pic Gías (3011m).

Des de la bretxa de Gías 2953m), podem baixar directament a buscar el camí de pujada cap a l'ivó de Gías, i continuar pel camí per on havíem pujat.