Inici / Pirineus / Aragüells
fotos article
Tuca d'Aragüells

Zona: Pirineus Aragonesos (Vall de Benás)
Data: Octubre de l'any 2001
Punt de sortida: Refugi de Ballibierna (1950m)
Cims assolits: Tuca d'Aragüells (3037m)
Pirineistes: Jordi Pons, Xesca Ribas.
Notes: Sortida d'alta muntanya a un bon mirador del vessant meridional de la part central del massís de la Maladeta. Pic fàcil d'itinerari curt, ideal per fer en trobar mal temps al cordal principal del massís de la Maladeta.

---oooOOOooo---

Fotos:

Aragüells_001 Descans a l'embassament de Barasona (Graus) Aragüells_002 Pujant per la pista de Ballibierna Aragüells_003 Pujant a prop del barranc de Coronas (2500m) ja veiem el cim Aragüells_004 A l'ivó Inferior de Coronas (2620m) Aragüells_005 Per la carena 2650m
Aragüells_006 Deixant l'ivó Sup. Occ. de Coronas enrera Aragüells_007 Deixant l'ivó Sup. Occ. de Coronas enrera Aragüells_008 Deixant l'ivó Sup. Occ. de Coronas enrera Aragüells_009 La Xesca deixant l'ivó Sup. Occ. de Coronas enrera Aragüells_010 Vista de l'ivó Sup. Occ. de Coronas
Aragüells_011 Pujant cap a la collada de Cregüeña Aragüells_012 Flanqueig cap a la collada de Cregüeña (2905m) Aragüells_013 Ivó de Cregüeña Aragüells_014 La Xesca pujant cap a la tuca d'Aragüells Aragüells_015 El Jordi pujant cap a la tuca d'Aragüells
Aragüells_016 Vista del pic d'Aneto i la cresta SW Aragüells_017 Cresta de Cregüeña, pic Maldito, pic de Coronas i pic d'Aneto Aragüells_018 Al cim de la tuca d'Aragüells (3037m) Aragüells_019 Deixant la tuca d'Aragüells enera Aragüells_020 Baixant cap a la vall de Ballibierna

Descripció:
Sortint del refugi de Ballibierna (1950m), deixem la pista principal i prenem un sender que surt vers l’E, just abans del pont de Coronas. Comença suau a prop del riu de Coronas, per agafar força, i enfilar-se amunt fins ivonet de Coronas (2230m). Creuem el barranc per on desguassa, i seguim fort amunt ara pel vessant esquerra del barranc de Coronas, mentre ja comencem a veure la tuca d’Aragüells amb la seva espectacular forma piramidal. Arribem a l’ivó Inferior de Coronas (2620m), tornem a creuar el barranc i ara anem decidits en direcció a la collada de Cregüeña. Arribant a l’ivó Sup. Occ. de Coronas (2725m), com que la nostra intenció és pujar al pic d’Aneto, tot i que està completament tapat de núvols, rodegem l’ivó per la nostra dreta, i enfilem la llarga carena que va en direcció a la collada de Coronas. Arribant als 3000m, el cordal principal del massís segueix ben cobert de núvols, mentre que a la tuca d’Aragüells, li toca el sol. Mitja volta, i anem fent un llarg flanqueig per grans blocs, en direcció a la collada de Cregüeña (2905m) mirant de no perdre massa alçada. Arribant a la collada sorprèn la proximitat i grandiositat de l’ivó de Cregüeña. Girem a l’esquerra cap al SW per pujar la cresta NE d’Aragüells. És més fàcil del que sembla a primer cop d’ull, i en ben poca estona arribem al cim de la tuca d’Aragüells (3037m). Curiosament, en arribar-hi s’obren una mica els núvols per deixar-nos veure el pic d’Aneto, i molts del grans cims que l’envolten.